Julen nærmer sig med hastige skridt, og ligesom det er tilfældet for de traditionelle detailbutikker, så står julesalget for en rigtig stor del af det samlede salg hos de danske webshops. Derfor er det afgørende at have gjort sig forarbejde ordentligt, hvis man vil slutte året af på bedste vis.

Derfor har vi samlet nogle af Danmarks dygtigste digitale marketingsfolk, som kommer med deres bud på, hvordan du kan blive helt klar til julesalget. 

Philip Monberg, Yogalove.dk

Tip: Gå all in på Look a like kampagner på Facebook

For en webshop som vores, så spiller julesalget en meget, meget vigtig rolle for hele vores regnskab. Derfor er et særligt vigtigt for os, at vi når ud til nye kunder fra oktober og frem til december. En af de bedste metoder for os, er ved at bruge Look a like målgrupper på Facebook. Det gør at vi kan ramme nogle forbrugere, som minder mest muligt om vores eksisterende kunder. Ved at lave nogle brede look a like målgrupper på 1-5% af Danmarks befolkning, kan vi komme i kontakt med de rette kunder til en meget attraktiv pris.

Leonard de Freitas Nielsen, Billigvvs.dk

Tip: Brug struktureret data til at få flere besøgende

Som webshop gælder det om at tiltrække sig så stor synlighed som muligt i Googles søgeresultater, hvis man skal tiltrække kunder. For os spiller en ting som struktureret data en afgørende rolle. Udover at have anmeldelser på alle vores vigtigste produkter, såsom vores smarthome produkter, har vi også markeret både priser og ikke mindst salgsevents up.

Det vi sige at priser og tilbud vises direkte i søgeresultaterne. Det hjælper uden tvivl med at tiltrække flere kliks og det er første skridt til at få endnu flere salg.

Mathias Clausen, Cupoconcept.dk

Tip: Opsæt en unik jule-mailkampagne og få flere salg og tilmeldinger til dit nyhedsbrev

I vores branche er vi meget afhængige af trafik fra vores e-mail-liste. Derfor arbejder vi altid på at lave unikke jule-mailkampagner hvert år, som hver dag highligther vores bedste tilbud. I praksis fungerer det som vores egen julekalender, hvilket vi kan se, at folk reagerer meget positivt på.

Anders Matthesen, Shop.akvarie-hobbyen.dk

Tip: Lav konkurrencer på Facebook og få flere e-mails og salg

Både november og december er afgørende for os, og ligesom det er nævnt ovenfor, så er det afgørende at vi kommer ud til de rette kunder i denne periode. Vores bedste måde at gøre dette på er ved at afholde løbende konkurrencer på Facebook i både oktober og november.

På den måde får vi indsamlet en masse nye e-mails som vi kan bruge i vores marketing, til en meget favorabel pris. Jo bede præmien er, jo flere leads får man, men det er det hele værd.

Nick Nørgaard, Maaltidskassen.com

Tip: Brug webpush til at genaktivere din kunder med det samme

Hos os kan vi særligt mærke at julen fylder meget, da folk har travlt og flere er derfor tilbøjelige til at bestille måltidskasser. Men i og med at alle føler at de har meget travlt i november og december, så gælder det om at genaktivere sine brugere så hurtigt som muligt efter, at de har besøgt vores side.

Dette kan både gøres med Facebook retargeting og Google remarketing, men du bør også overveje at bruge webpush, da det kræver færre besøgende og kan gøres endnu mere personligt.

Tobias Grønlund, Teambuilding.dk

Tip: Gør dine julegaver mere personlige

Rigtig mange vælger at købe gavekort og oplevelser som gaver. Her bør man som hjemmesideejer gøre alt for at give sine kunder en god oplevelse, når de åbner deres pakker til jul.

Dette kan du gøre ved at vedlægge et personligt kort inde i pakken eller ved at stå for indpakningen af gaven i dit helt eget papir. Selvom ens produkter kan være meget standardiseret, så kan man vinde mange points hos kunderne ved at give dem en unik oplevelse, når de handler hos en.

Anja Moe, Naturligvis.com

Tip: Skab en forbindelse imellem din fysiske og digitale butik

Hos os har vi den udfordring at vi både vil have flere folk ind på vores webshop og ikke mindst ind i vores fysiske butikker. Derfor har vi blandet andet besluttet at køre med nogle særlige tilbud i vores fysiske butikker, hvorefter vi har lavet geografisk målrettet marketing via Google Ads og Facebook. Dette har skabt en god synergi imellem både det digitale og fysiske salg.

Kasper Kristensen, 3dstore.dk

Tip: Giv dine kunder en lille bonus for at handle hos dig

I vores webshop er der relativt få men store ordrer. For os gælder det derfor om at holde fast i vores kunder og særligt op til jul. VI har tidligere oplevet at et godt salg i november og december kunne kannibalisere salget senere hen.

Derfor har vi arbejdet med at tilbyde vores kunder en bonus har at handle hos os i form af en lille rabat på det næste køb, som skal indfries inden for 90 dage. På den måde får brugerne et godt incitament til at vende tilbage til netop vores hjemmeside i de kommende måneder.