Mangler du en gave til en reception, så kan du finde nogle ideer til formålet her, samt et par gode råd.

Firmareceptioner

Der findes flere forskellige typer af receptioner. De mest kendte kan du se herunder.

Afskedsreception: Også ofte kaldet en firmareception er noget der afholdes når der skal tages afsked med en medarbejder i et firma eller en organisation. Årsagen til afskeden kan både være en fyring, at personen går på pension, har fået nyt arbejde og lignende.

For at gøre sig fortjent til en afskedsreception skal man dog typisk have leveret en god indsats for firmaet i en årrække eller på andre områder opfylde en række kriterier. Større organisationer og virksomheder har typisk en politik for den slags.

Firmareceptioner afholdes typisk på arbejdspladsen eller på et hotel eller lignende, hvor der vil blive serveret mad og drikke.

Det er også normalt for gæsterne at medbringe en gave til en firmareception. Gavebudgettet behøver dog ikke være så højt. Ofte samles der sammen blandt en gruppe ansatte så der kan købes en større gave. Typisk gives der nok et bidrag til gaven på 100 - 200 kr. pr. person.

Jubilæumsreception: En jubilæumsreception er typisk noget arbejdsgiveren afholder for en medarbejder der har 10, 20 eller 40 års jubilæum i virksomheden. 

Til et jubilæum er det også god stil at medbringe en gave. Hvis du vil læse mere om dette emne, så kan du læse vores artikel om jubilæumsgaver.

Åbningsreception: En åbningsreception er noget en virksomhed afholder for at gøre opmærksom på sig selv. Og her er ønsket ofte at få så mange personer til at dukke op som muligt. Familie og venner inviteres også ofte, for at få det til at se ud af noget. 

Virksomheden, som f.eks. kan være en nyåbnet butik, er dog interesseret i at få solgt noget fra dag 1, og har derfor ofte åbningstilbud for at lokke kunder til. 

Det er sjældent at nogen medbringer gaver til åbningsreceptioner. Den bedste gave virksomheden kan få er i virkeligheden at de besøgende køber noget.

Private receptioner

Bryllupsreception: En bryllupsreception kan både være selve festen eller en komsammen inden festen. F.eks. for kolleger og bekendte som ikke skal med til festen.

I begge tilfælde er det god stil at komme med en bryllupsgave.

Barnedåbsreception: En barnedåbsreception er en god måde at gøre festlighederne efter selve dåben til noget uformelt. Er du inviteret til barnedåb, bør du have en dåbsgave med.

Fødselsdagsreception: En fødselsdagsreception vælges ofte af dem der ikke ønsker en stor fest. Det kan enten være af økonomiske årsager, da det typisk er billigere at holde en reception end en stor fest. Det kan dog også være fordi personen der har fødselsdag ønsker at holde noget mere uformelt og noget der ikke inkluderer fest, store mængder alkohol, musik og dans.

Det er især ældre mennesker der vælger en fødselsdagsreception, da det også er noget der foregår tidligt på dagen. 

Skal du med til en fødselsdagsreception, så husk fødselsdagsgaven.

Ideer til gaver til reception

Vil du gerne have inspiration til gode gaver til receptioner, så kan du finde et par gode bud herunder.

Gode gaver til en reception er f.eks.:

  • Gavekort: Det er ikke altid så nemt at finde en god gave til en reception, da det ikke er altid du kender gavemodtageren rigtig godt. Derfor er der mange der vælger at give et gavekort, som altid er en populær gave uanset anledning. Få ideer til gavekort her.
  • Oplevelser: Oplevelser er også en populær gave, som kan gives til alle typer mennesker og til mange forskellige anledninger. Få ideer til oplevelsesgaver her.
  • Gavekurv: Gavekurve er også en meget traditionel gave til receptioner. Få ideer til gavekurve her.
  • Ølgaver: Hvis du ved at gavemodtageren er glad for øl, så er der mange spændende gaver at finde i forbindelse med øl. Her er der også mulighed for at finde en fin gave til en budget som passer til lejligheden. Få ideer til ølgaver her.
  • Vingaver: Der er også mange der kommer med en god flaske vin eller en gaveæske med flere gode vine. Det er en traditionel og populær gave til en reception. Vingaver kan dog også være meget andet. Få ideer til vingaver her.
  • Blomster: Det er også populært at komme med en buket blomster til receptioner. Evt. sammen med en kuvert med kontanter og en lille hilsen i. Er du forhindret i at deltage i receptionen, så er det også populært at sende blomster i stedet.

Ovenstående gaveideer til receptioner er traditionelle og populære, men du kan slippe afsted med at give mange forskellige typer gaver til en reception. 

Hvis du gerne vil inspireres yderligere, så kan du finde mange flere gaveforslag til mænd her og til kvinder her.

Hvorfor holde reception?

Hvorfor overhovedet afholde en reception? Dette spørgsmål er mest interessant i privat regi, i denne sammenhæng.

En reception er en alderledes måde, og ofte også mere uformel,  at holde en komsammen på, hvor du både kan invitere familie, venner, kolleger. Ja faktisk alt hvad der kan kravle og gå.

Mange lader også folk tilmelde sig til deres receptioner, sådan så det sådan set er ret åbent hvem der kommer. Tilmeldingen er til for at sikre at der er mad og drikkevarer nok til alle.

Der kan være flere årsager til at afholde en reception. Nogle af dem kan være:

  • At man gerne vil give alle i familien og venne- og bekendtskabskredsen mulighed for at deltage i fejringen eller markeringen af noget. Der er nemlig mange der både holder en større fest for et mindre antal personer og en reception for alle.
  • At man gerne vil slippe nemmere om ved markeringen af en milepæl i ens liv. Det kan både være billigere at holde en reception end en stor fest, og meget mindre formelt.
  • At man ikke længere ønsker en stor fest med musik, dans og masser af alkohol til den lyse morgen. Især ældre mennesker vælger at holde en reception, da de så kan starte festlighederne tidligt eller midt på dagen i stedet for om aftenen.